Marten Melsen en de Groote Oorlog

Ook in 2018 biedt de Koninklijke Heemkundige Kring van de Antwerpse Polder in het Poldermuseum een thematentoonstelling aan. Dit keer in samenwerking met de Stichting Marten Melsen VZW. Het thema van deze 19de tentoonstelling heet “Marten Melsen en de Groote Oorlog” met als ondertitel “Kunst in de Antwerpse Polder tijdens de harde oorlogsjaren 1914-‘18” en loopt van zondag 3 juni tot en met zondag 11 november.

Marten Melsen werd te Brussel geboren op 11 juli 1870. Hij was een echte Brusselaar met roots in de Antwerpse Polder en Ossendrecht (Nederland). Voor een uitgebreide biografie kunt u terecht op http://martenmelsen.free.fr/index_N.htm

Na eerst in 1894 een lange zomerperiode met een vriend-kunstschilder rond Stabroek en Berendrecht te hebben geschilderd én gefotografeerd, beslist Melsen om rond 1896 permanent naar Stabroek te trekken. Hij huurt een stuk in de driewoonst van de enorme boerin Mie Pot, die hij daarna regelmatig op zeer sappige en originele wijze heeft vereeuwigd op doek.

Melsen’s oeuvre wordt bekend, hij verkoopt vanaf 1907 aan musea en wordt bevriend met Stijn Streuvels en James Ensor. Na zijn huwelijk in 1909 met de nicht van zijn boezemvriend, de befaamde toondichter August De Boeck, koopt hij rond 1912 twee huisjes aan het Hoogeind te Stabroek, die hij liet ombouwen tot kunstatelier ‘t Vossevelt genaamd. De daarop volgende prille gezinsjaren worden een mooie periode van regelmatige tentoonstellingen en persoonlijk succes, dat plots door elkaar geschud worden in het oorlogsjaar 1914 door het drama van het verschrikkelijk conflict, dat jaren gaat duren. Deze thematentoonstelling in het Poldermuseum toont hoe de kunstenaar tijdens die  harde oorlogsjaren heeft kunnen overleven, waarin hij nieuwe inspiratie heeft gevonden, en welke kunstwerken hij maakte in een tijd dat schildersmateriaal moeilijk verkrijgbaar was en reizen praktisch onmogelijk werd. De tentoonstelling toont ook unieke documenten, brieven en foto’s uit het persoonlijk archief van de kunstenaar dat voor de eerste maal aan het publiek getoond.

De tentoonstelling is samengesteld door Jan Melsen, kleinzoon, en voorzitter van de Stichting Marten Melsen VZW, die diens artistieke nalatenschap conserveert en diens oeuvre-catalogus voorbereid. “Het feit dat ik noch de kunstenaar noch zijn echtgenote persoonlijk heb gekend, geeft mij de nodige afstand om het werk van mijn grootvader objectiever te beoordelen. Omdat drie van de vier kinderen van de kunstenaar ongetrouwd zijn gebleven is de artistieke erfenis en archief van mijn grootvader gelukkig volledig samen gebleven. Hierdoor kunnen we een tentoonstelling aanbieden die een prachtig en compleet overzicht geeft van het leven van deze opmerkelijke kunstenaar, met een scherp oog en Brusselse zin voor humor, tijdens de uitzonderlijk moeilijke jaren van de Groote Oorlog”.