Poldermuseum Lillo 55 jaar jong

Op 26 juni is het precies 55 jaar geleden dat het Poldermuseum de deuren opende in Lillo-Fort. Sinds 1961 was de Heemkundige Kring van de Antwerpse Polder op zoek naar een nieuw onderkomen. Dit was het gevolg van de nakende afbraak van de parochiezaal van Wilmarsdonk, waar de collectie sinds 1959 was onder gebracht. Uiteindelijk werden door de Stad Antwerpen een aantal huizen in Lillo Fort ter beschikking gesteld. Sinds woensdag 26 juni 1963 is de ziel van onze polderdorpen onder gebracht in de Tolhuisstraat te Lillo Fort. In de begindagen was het Poldermuseum dagelijks geopend en bedroeg de toegangsprijs 5 Frank (0,12 €). De toespraken werden o.a. gegeven door een trotse Graaf Daniëlle Le Grelle, voorzitter van de Heemkundige Kring van de Antwerpse Polder (links op de onderste foto). Verder herkennen we o.a. schepen Delwaide, Z.E.H. Eelen, aalmoezenier van de schippers, stichter en oud-voorzitter van de Heemkundige Kring, burgemeesters Van Son (Kapellen) en De Bie (Stabroek) en  oud-burgemeester van Lillo Francken.