De Polderdorpen door de lens van Hoelen

In 1999 werd op initiatief van de Koninklijke Heemkundige Kring van de Antwerpse Polder begonnen met de jaarlijkse organisatie van een thematentoonstelling. Onderwerp van alle exposities was steeds een Polderse aangelegenheid. Het Poldermuseum te Lillo is steeds gastheer geweest om dit initiatief gestalte te geven. In 2021 zitten we aan de 21ste editie.

Deze editie staat in het teken van de familie Hoelen uit Kapellen. Frans Hoelen (1870-1904) was de eerste fotograaf in Kapellen. Van beroep was Frans schilder. Tussen 1901 en 1903 produceerde hij postkaarten aan de lopende band. Na zijn vroege dood in 1904 zette zijn echtgenote Caroline Peeters zijn werk verder en dit met hulp van haar broer Louis als fotograaf. Op het einde van de jaren ’20 trad zoon Louis Hoelen in de voetsporen van zijn vader. Zo zorgde de familie Hoelen-Peeters tussen 1901 en 1939 voor een geweldig overzicht van o.a. de Antwerpse Polderdorpen. In het Poldermuseum kunt u tot eind oktober 2022 terecht voor een overzicht van het werk van Hoelen en kunt u vergelijken hoe de toestand er honderd jaar later is. Op toontafels kunt u switchen tussen verleden en heden. Het is verrassend hoeveel herkenbaar u nog in de oude postkaarten terug vindt. De verdwenen polderdorpen Oorderen, Oosterweel, Wilmarsdonk, Oud-Lillo en Lillo-Kruisweg komen opnieuw tot leven.